Fond pro bilaterální vztahy v rámci fondů EHP a Norských fondů 2014-2021 jako součást projektu “Strengthening the environmental issues in children everyday life” (Posilování environmentálních témat v každodenním životě dětí), č. projektu EHP-BFNU-OVNKM-4-122-2.
Koncem dubna 2024 vyrazilo 6 učitelů z naší školy na týden do oblasti Namsos na západním pobřeží Norska. Spolu s námi jely zástupkyně partnerů Živá krajina a Klášter Broumov – Vzdělávací a kulturní centrum, kteří s námi v posledních dvou letech pracovali na metodice Společně s dětmi proti suchu https://www.zsprameny.cz/spolecne-s-detmi-proti-suchu/, které jsme se věnovali v minulých dvou letech. Dalšími partnery Namsos kommune / Nåavmesjenjaelmien tjïelte byly školy v Norsku. Měli jsme tak kontakty, díky kterým jsme mohli cestu zorganizovat tak, abychom mohli prožít čtyři dny s pedagogy, být s dětmi celý den, mít možnost podělit se o zkušenostmi s vedením, učiteli a dětmi z těchto škol. S ohledem na zaměření naší školy nás velmi zajímalo učení venku. Otázky jsme měli i v dalších oblastech- vybavení škol, podpora a spolupráce učitelů, rodičů a dětí, rovné příležitosti… Získali jsme řadu podnětů a těšíme se, že nám pomohou v naší práci.
Norský vzdělávací systém se vyznačuje důrazem na samostatnost, odpovědnost, respekt a kritické myšlení. Během tří dnů jsme navštívili několik škol, mezi nimi moderní Namdalseid skole, rozsáhlou Høknes barneskole a menší odlehlou Sørenget skole. Každá škola byla něčím jedinečná, ale všechny sdílely několik společných rysů: přátelské a nenucené vztahy mezi žáky a učiteli, část výuky realizovanou v přírodě a podporu projektové výuky.