Pedagogická koncepce ZŠ Prameny

V Pramenech se děti učí být samy sebou a zároveň součástí celku.

Jak u nás probíhá vzdělávání?

Děti u nás nejsou objektem výuky. Jsou jejími partnery.

Přijímají zodpovědnost za vlastní učení, volí postupy práce, objevují, co jim funguje.

V praxi to znamená, že...

Děti se učí v souvislostech napříč tématy, nejen odděleně podle předmětů.

Hledáme smysl toho, co se učíme – k čemu je to v životě.

Pracujeme formou her, tvořením, v pohybu.

Dáváme prostor individuálním cestám k výsledku. Ne všichni se učíme stejně – a to je v pořádku, umíme s tím pracovat.

Děti v ZŠ Prameny při výuce
Děti a učitelé ZŠ Prameny sedí v kruhu a povídají si

Osobnostně sociální rozvoj

Osobnostně sociální výchova přirozeně prostupuje vyučováním každý den. Snažíme se o rovnováhu v zaměření na emocionální, sociální, intelektuální i etickou oblast.

Inspirujeme se konceptem Hodnotového vzdělávání Cyril Mooney. Vedeme děti k tomu, aby se zajímaly o své okolí, a když je potřeba, přispěly k pozitivní změně.

Jak to vypadá v proudu dní:

  • Vedeme děti k tomu, aby poznávaly, co je správné, co je férové, co je jejich zodpovědnost.
  • Každý den začíná společným kruhem – společně reflektujeme, co se děje v nás i kolem nás.
  • Když se něco pokazí, nehledáme viníka – hledáme pochopení a řešení.

„Jsi součástí komunity – a každá tvoje volba do ní vstupuje jako kámen do vody.“

Učení se venku: krajina jako učebnice i spoluhráč

Výuka se u nás odehrává v lavici, na koberci, na louce i v lese. Jednou týdně vyrážíme na tzv. expediční den a celý den trávíme v přírodě. A je to mnohem víc než jen výlet. Děti během „expeďáku“ poznávají svět v souvislostech – pozorují proměny krajiny, zkoumají, tvoří, propojují získané znalosti, zkušenosti a teorii, píšou si expediční deníky, jsou v pohybu a vnímají svět všemi smysly. Celý druhý stupeň tráví v zimě týden na horách, kde se učí na snowboardu a na lyžích. 

Jak to probíhá:

  • V lese se neučí jen přírodopis, zeměpis, ale i matematika (měření, odhady), jazyk (popis krajiny, vyprávění příběhu) nebo hudba (poslech ticha, rytmus kroků).
  • Na druhém stupni se střídá přírodovědné a umělecké zaměření – někdy tvoříme land-art, jindy sbíráme vzorky vody a děláme mikroskopické pozorování.
  • Děti se hýbou, děti jsou v pohybu?vnímají krajinu během všech ročních období, vaří si vlastní jídlo (to bych nepsala)a pečují o své blízké okolí. Prožívají svět všemi smysly.
Děti v ZŠ Prameny se učí i venku
Tři chlapci ze ZŠ Prameny spolupracující při výuce

Alternativní pedagogické směry jako inspirace

V Pramenech využíváme to, co podporuje vnitřní motivaci, porozumění a radost z objevování. Ve výuce se inspirujeme směry, které dávají smysl nám i dětem. Nevycházíme tedy z jednoho konkrétního směru, ale držíme se toho, co funguje v praxi.

Hejného matematika – děti samy objevují souvislosti

Práce na projektechspojujeme témata, tvoříme, zkoumáme, prezentujeme

Badatelské postupy – děti formulují otázky, hledají informace, ověřují je a prezentují výsledky bádání ostatním

Vrstevnické učení – rozvíjíme spolupráci, komunikaci, sebedůvěru, respekt a odpovědnost

Věkově smíšené třídy

Děti jsou rozděleny do věkově smíšených tříd a skupin. Tento model přináší prostor pro přirozenou spolupráci a sdílení.

Jak to vypadá v každodenním životě:

  • Starší dítě vysvětluje mladšímu, co už umí – a tím si samo učivo upevňuje.
  • Mladší dítě sleduje, co ho teprve čeká – a získává chuť zkoušet nové věci.
  • Tempo učení je přizpůsobené dětem.
Děti ZŠ Prameny při interaktivní výuce
Prameny web ikona 6

Hodnocení slovy

Naše škola používá slovní hodnocení. Patří k našemu vnímání vzdělávání a také je přesnější.

Každé dítě díky němu dostává zpětnou vazbu, která přesně a individuálně popisuje, co se mu daří, kde roste, kde má zabrat a co mu pomáhá. Vedeme děti i k sebehodnocení – aby se samy učily reflektovat svou cestu.

Prameny web ikona 3

Tvořivý pedagogický tým

Pedagogové v Pramenech jsou průvodci, opora i parťáci na cestě. Jsou otevření, tvořiví a podporujeme je v rozvoji.

Výběr učitelů a vychovatelů je pro nás klíčový – dveře máme otevřené pro ty, kteří umí:

  • navazovat živé vztahy s dětmi, rodiči i kolegy,
  • reflektovat svou práci a růst,
  • být důvěryhodným vzorem.

Učíme se od sebe navzájem. Průvodci jsou součástí komunity školy, která zahrnuje i rodiče a další přátele a podporovatele školy.

Poznejte nás blíž »

Prameny web ikona 2

Občanská odpovědnost a vztah ke světu

Učíme děti, že mají vliv. Že každá kapka v moři se počítá. Podporujeme aktivní vztah k prostředí, společnosti i druhým lidem. Děti se učí, že na jejich rozhodnutí záleží – a že svět kolem je možné měnit.

Vedeme je k přirozenému koloběhu roku a života, pořádáme roční oslavy a slavnosti.

Věříme, že děti mají přirozenou touhu poznávat a chuť učit se. My ji chráníme, podporujeme, rozvíjíme a vytváříme prostředí, kde můžeme všichni růst.

Prameny web ikona 4

A také jste pro nás moc důležití vy, rodiče

Škola rozvíjí to, čemu dala rodina základ.

To v praxi znamená, že rodina je u nás neodmyslitelným partnerem školy. I třídní schůzky jsou u nás realizovány jako tripartity – dítě – rodič – učitel.

Naším cílem je co nejvíce podpořit spolupráci rodiny a školy. Komunikovat s vzájemným respektem a vytvářet tak pole pro důvěru.

Společné plynutí

Ladíme?

Stejně jako voda v přírodě i naše škola nachází svou cestu – přizpůsobuje se, propojuje, dává život myšlenkám i lidem.