Pedagogická koncepce ZŠ Prameny
V Pramenech se děti učí být samy sebou a zároveň součástí celku.
Jak u nás probíhá vzdělávání?
Děti u nás nejsou objektem výuky. Jsou jejími partnery.
Přijímají zodpovědnost za vlastní učení, volí postupy práce, objevují, co jim funguje.
V praxi to znamená, že...
Děti se učí v souvislostech napříč tématy, nejen odděleně podle předmětů.
Hledáme smysl toho, co se učíme – k čemu je to v životě.
Pracujeme formou her, tvořením, v pohybu.
Dáváme prostor individuálním cestám k výsledku. Ne všichni se učíme stejně – a to je v pořádku, umíme s tím pracovat.
Osobnostně sociální rozvoj
Osobnostně sociální výchova přirozeně prostupuje vyučováním každý den. Snažíme se o rovnováhu v zaměření na emocionální, sociální, intelektuální i etickou oblast.
Inspirujeme se konceptem Hodnotového vzdělávání Cyril Mooney. Vedeme děti k tomu, aby se zajímaly o své okolí, a když je potřeba, přispěly k pozitivní změně.
Jak to vypadá v proudu dní:
- Vedeme děti k tomu, aby poznávaly, co je správné, co je férové, co je jejich zodpovědnost.
- Každý den začíná společným kruhem – společně reflektujeme, co se děje v nás i kolem nás.
- Když se něco pokazí, nehledáme viníka – hledáme pochopení a řešení.
„Jsi součástí komunity – a každá tvoje volba do ní vstupuje jako kámen do vody.“
Učení se venku: krajina jako učebnice i spoluhráč
Výuka se u nás odehrává v lavici, na koberci, na louce i v lese. Jednou týdně vyrážíme na tzv. expediční den a celý den trávíme v přírodě. A je to mnohem víc než jen výlet. Děti během „expeďáku“ poznávají svět v souvislostech – pozorují proměny krajiny, zkoumají, tvoří, propojují získané znalosti, zkušenosti a teorii, píšou si expediční deníky, jsou v pohybu a vnímají svět všemi smysly. Celý druhý stupeň tráví v zimě týden na horách, kde se učí na snowboardu a na lyžích.
Jak to probíhá:
- V lese se neučí jen přírodopis, zeměpis, ale i matematika (měření, odhady), jazyk (popis krajiny, vyprávění příběhu) nebo hudba (poslech ticha, rytmus kroků).
- Na druhém stupni se střídá přírodovědné a umělecké zaměření – někdy tvoříme land-art, jindy sbíráme vzorky vody a děláme mikroskopické pozorování.
- Děti se hýbou, děti jsou v pohybu?vnímají krajinu během všech ročních období, vaří si vlastní jídlo (to bych nepsala)a pečují o své blízké okolí. Prožívají svět všemi smysly.
Alternativní pedagogické směry jako inspirace
V Pramenech využíváme to, co podporuje vnitřní motivaci, porozumění a radost z objevování. Ve výuce se inspirujeme směry, které dávají smysl nám i dětem. Nevycházíme tedy z jednoho konkrétního směru, ale držíme se toho, co funguje v praxi.
Hejného matematika – děti samy objevují souvislosti
Práce na projektech – spojujeme témata, tvoříme, zkoumáme, prezentujeme
Badatelské postupy – děti formulují otázky, hledají informace, ověřují je a prezentují výsledky bádání ostatním
Vrstevnické učení – rozvíjíme spolupráci, komunikaci, sebedůvěru, respekt a odpovědnost
Věkově smíšené třídy
Děti jsou rozděleny do věkově smíšených tříd a skupin. Tento model přináší prostor pro přirozenou spolupráci a sdílení.
Jak to vypadá v každodenním životě:
- Starší dítě vysvětluje mladšímu, co už umí – a tím si samo učivo upevňuje.
- Mladší dítě sleduje, co ho teprve čeká – a získává chuť zkoušet nové věci.
- Tempo učení je přizpůsobené dětem.
Hodnocení slovy
Naše škola používá slovní hodnocení. Patří k našemu vnímání vzdělávání a také je přesnější.
Každé dítě díky němu dostává zpětnou vazbu, která přesně a individuálně popisuje, co se mu daří, kde roste, kde má zabrat a co mu pomáhá. Vedeme děti i k sebehodnocení – aby se samy učily reflektovat svou cestu.
Tvořivý pedagogický tým
Pedagogové v Pramenech jsou průvodci, opora i parťáci na cestě. Jsou otevření, tvořiví a podporujeme je v rozvoji.
Výběr učitelů a vychovatelů je pro nás klíčový – dveře máme otevřené pro ty, kteří umí:
- navazovat živé vztahy s dětmi, rodiči i kolegy,
- reflektovat svou práci a růst,
- být důvěryhodným vzorem.
Učíme se od sebe navzájem. Průvodci jsou součástí komunity školy, která zahrnuje i rodiče a další přátele a podporovatele školy.
Občanská odpovědnost a vztah ke světu
Učíme děti, že mají vliv. Že každá kapka v moři se počítá. Podporujeme aktivní vztah k prostředí, společnosti i druhým lidem. Děti se učí, že na jejich rozhodnutí záleží – a že svět kolem je možné měnit.
Vedeme je k přirozenému koloběhu roku a života, pořádáme roční oslavy a slavnosti.
Věříme, že děti mají přirozenou touhu poznávat a chuť učit se. My ji chráníme, podporujeme, rozvíjíme a vytváříme prostředí, kde můžeme všichni růst.
A také jste pro nás moc důležití vy, rodiče
Škola rozvíjí to, čemu dala rodina základ.
To v praxi znamená, že rodina je u nás neodmyslitelným partnerem školy. I třídní schůzky jsou u nás realizovány jako tripartity – dítě – rodič – učitel.
Naším cílem je co nejvíce podpořit spolupráci rodiny a školy. Komunikovat s vzájemným respektem a vytvářet tak pole pro důvěru.
Společné plynutí
Ladíme?
Stejně jako voda v přírodě i naše škola nachází svou cestu – přizpůsobuje se, propojuje, dává život myšlenkám i lidem.