Projekt

Společně s dětmi proti suchu

Prameny web nadpis 01

Představení projektu

Děti v ZŠ Prameny se učí i venku

Základní škola Prameny se od 1. 8. 2021 spolupodílela na projektu financovaném z Programu Vzdělávání Fondů EHP a Norska zaměřeném na vzdělávání o klimatické změně pro děti 1. stupně.

ZŠ Prameny se zhostila funkce koordinátora projektu a společně se Vzdělávacím a kulturním centrem Broumov, spolkem Živá voda a školami z norské samosprávné oblasti Namsos kommune vyvinula a otestovala během 24 měsíců inovativní metodiku napomáhající učitelům aktivně zapojit děti do výuky o životním prostředí a klimatické změně.

Pedagogové ze škol v Namsos kommune vnášeli do vývoje metodiky své podněty a zkušenosti z jejich vzdělávacího systému, čímž byla podpořena pestrost pohledů a komplexnost metodiky.

Metodika rozvíjí dovednosti a znalosti dětí, které jsou důležité pro pochopení životního prostředí, jeho změn a procesů, které se v něm odehrávají, ale také podporujeaktivní zapojení dětí do komunity a společnosti.

V současné době se snažíme oslovit další pedagogy, vedoucí environmentálních kroužků, skauty…, aby se s metodikou seznámili, vyzkoušeli a vyhodnotili její přínos. Rádi s tím pomůžeme každému, kdo se nám ozve. Metodiku i pracovní listy můžete volně stahovat na této stránce.

Prameny web nadpis 01

#OurStories Ministerstva financí ČR

Náš projekt byl vybrán jako příklad dobré praxe v rámci kampaně #ourstories Ministerstva financí České republiky. Krátkou a pěknou video reportáž o projektu můžete shlédnout ve videu.

Přečtěte si článek o projektu na webu poskytovatele grantu EEA.

Tým ZŠ Prameny na předávání cen Úspěchy, které spojují
Prameny web nadpis 05

Ocenění v kampani Úspěchy, které spojují

23. 4. 2025 jsme společně s partnery na závěrečném galavečeru Fondů EHP a Norska získali za projekt ocenění v kampani Úspěchy, které spojují.

Přečtěte si o našem ocenění víc →

Prameny web nadpis 03

Metodika a pracovní listy ke stažení

Společně s dětmi proti suchu je badatelská metodika environmentálního vzdělávání pro děti I. stupně základních škol. Zde můžete prolistovat metodikou a pracovními listy k metodice, které jsou určeny pro pedagogy, vedoucí zájmových kroužků a vůbec všechny, kteří chtějí vést děti k porozumění přírodě.

Prameny web nadpis 05

Průběh projektu

První osobní setkání metodiček v Broumově

Práce na vývoji metodiky pro děti se rozběhla již na začátku září 2021 zejména v online prostoru. Osobně se metodičky potkaly na začátku října v prostorách Kláštera Broumov v rámci školení Živé vody.

Setkání všech partnerů zapojených v projektu “Společně s dětmi proti suchu”

Na začátku listopadu proběhlo první oficiální setkání všech partnerů. Na setkání se diskutovalo o praktických záležitostech v řízení projektu, například o časovém harmonogramu, o finanční stránce, o výstupech projektu a o rolích jednotlivých partnerů, které povedou k úspěšnému dokončení všech aktivit.

Dalším důležitým cílem setkání bylo seznámení se se všemi, kteří se na projektu podílí. Všem zapojeným dává projekt smysl, jsou si vědomi důležitosti tématu a potřeby vybavit pedagogy nástroji, které mohou dětem problematiku přiblížit. Tento soulad je příslibem k dobré a podnětné spolupráci ve všech fázích projektu. Těšíme se!

zsprameny spolecne s detmi proti suchu setkani vsech zucastnenych

První rok projektu je úspěšně za námi – s chutí vbíháme do roku číslo 2

Naši pedagogové společně s metodičkami ze Vzdělávacího a kulturního centra Broumov a odborníky ze spolku Živá voda vypracovali podnětnou metodiku s pracovními listy k tématu klimatické změny. Metodika bude sloužit pedagogům, kteří budou chtít dětem zábavným způsobem přiblížit zpracovávané téma. Pracovní listy s různorodými aktivitami slouží k prohloubení pochopení problematiky.

V druhém roce se pak metodika i pracovní listy otestují přímo ve školách.

V ZŠ Prameny už jsme některé aktivity s dětmi vyzkoušeli a děti z 5. třídy také osobně představily první návrh krajinných změn na městském úřadě v Rousínově. Vstřícné přijetí na radnici nás všechny motivovalo k pokračování v druhém roce projektu.

V druhém roce pokračujeme v testování navržených aktivit

Ve druhém roce jsme do projektu zapojili už i ty nejmladší. S využitím zejména zážitkových a badatelských aktivit děti poznávají krajinu, její prvky a všímají si změn v krajině nejen v souvislosti s ročním obdobím, ale také se zásahem člověka.

Osobně se podílejí na realizaci přírodě blízkých opatření v okolní krajině a radostně prožívají příznivé důsledky svého počínání.

Závěrečné setkání partnerů v Broumově

Na přelomu května a června 2023 proběhlo setkání všech partnerů v Broumově a jeho okolí. ZŠ Prameny se setkali se zástupci z dalších zapojených organizací: Namsos kommune, Vzdělávací a kulturní centrum Broumov, Živá voda.

Během setkání se sdílely a porovnávaly zkušenosti pedagogů zapojených do pilotování metodiky Společně s dětmi proti suchu. Zkušenosti s metodikou byly pozitivní, aktivity jsou variabilní a dají se uzpůsobit, čímž pokryjí široké potřeby pedagogů. Dozvěděli jsme se také mnoho nových věcí o vzdělávacím systému v Norsku, a byli jsme potěšeni, že naše metodika skvěle zapadá do konceptu obou zapojených norských škol.

Všichni jsme také navštívili lokalitu Zdoňova, kde se již provedla adaptační opatření pro zádrž vody v krajině a mohli jsme tedy vidět, jak se krajina proměňuje a díky odbornému výkladu Jiřího Malíka z Živé vody pochopit, co se adaptačními opatřeními sleduje.

Navštívili jsme také ZŠ a MŠ v Suchém Dole, kde také zkouší metodiku Společně s dětmi proti suchu.

Setkání bylo velmi pozitivní a přínosné. Doufáme, že s norským partnerem Namsos kommune navážeme spolupráci i po skončení tohoto projektu. Cítíme, že máme mnoho společného, ale zároveň se můžeme navzájem obohatit.

Příběh pokračuje i po skončení projektu, spolupráce s partnery je pro nás tak přínosná, že jsme v ní chtěli pokračovat. Sehnali jsme peníze na cestu do Norska a měli možnost být několik dní ve školách a mluvit s učiteli, nejen o tom, proč a jak učit venku.