Historie školy
Od pramínku k ...
Desetiletí Pramenů
Je rok 2015 a několik rodičů zakládá s Martinou Základní školu Krasohled. Hledáme společné hodnoty, studujeme vzdělávací metody. Pedagogický koncept vychází především z lesní a intuitivní pedagogiky.
1.září zahajujeme školní rok se 3 dětmi, učíme se v rodinném domě a připravujeme třídu na ISŠ v Rousínově. Po dobu prvního školního roku se k nám přidává dalších 8 dětí. Ve smíšené třídě jsou děti v 1. a 2. třídě. 1. června 2016 začínáme učit ve školních prostorech.
Druhý rok je ve škole zapsáno 22 dětí, z toho 16 s denní docházkou, 6 vzdělávaných individuálně. V průběhu roku máme několik slavností. Ještě nevíme, že Slavnost 1. školního dne a Slavnost vítání prázdnin v přírodě se stanou neodmyslitelnou součástí komunitního života školy.
Otevíráme druhou třídu, do týmu přichází druhá paní učitelka, do družiny vychovatelka. Ve škole je zapsáno 35 dětí. Prožíváme poprvé Adventní spirálu a z této slavnosti se stává tradice.
Po třech letech zkušeností se při týmování u ohně ukazuje, že učení v přírodě je tím, co nás baví nejvíc, a že se nedíváme na svět kolem sebe přes krasohled, protože to není potřeba. Shodujeme se, že by škole slušelo nové jméno. Snad je to tím, že je v tomto roce velkým tématem sucho, proto se většina nápadů stáčí k vodě. Do nového školního roku vplouváme s Prameny. Ve třech třídách je 49 dětí. Otevíráme se víc světu kolem nás, hrajeme 1. benefiční divadlo, jehož výtěžek je věnován dětem s postižením. Dramatický kroužek je nadále nedílnou součástí školy.
Ve škole je 60 dětí. Po krůčcích se seznamujeme s konceptem a metodou Hodnotového vzdělávání, které vychází z přístupu a metody vizionářské pedagožky Cyril Mooney a které bude ovlivňovat další tok Pramenů.
První děti přechází na 2. stupeň. Rozšiřuje se tým na 10 průvodců. Začínáme novou etapu a čekají nás hodiny diskuzí o tom, jak by měla škola na 2. stupni vypadat, největšími učiteli jsou nám opět děti, tedy spíš mládež 😊. Komunitu a hodnotu svobody a zodpovědnosti ve větší míře prověřuje situace, kdy jsou zavírány školy kvůli pandemii covidu.
Ve škole je 77 dětí, 16 průvodců. Získáváme grant a stáváme se koordinátorem projektu Společně s dětmi proti suchu, začínáme dvouletou spolupráci se Vzdělávacím a kulturním centrem Broumov, spolkem Živá voda a školami z Norska. Druhý stupeň odjíždí na 1. lyžařský výcvik. K zápisu do 1. třídy přichází dvakrát víc dětí, než můžeme přijmout.
Kapacita školy je naplněna. Začátek školního roku a celý jeho průběh ovlivňuje smrt jednoho z průvodců, hodnoty lidskost a pokora nejsou jen na papíře. Ze školy odchází první deváťačka. Nápad symbolického několikadenního přechodu hor s průvodci zahajuje tradici přechodu, která prověřuje samostatnost, odolnost, připravenost na nečekané situace těch, které s láskou posíláme do světa. Prameny mají svoji hymnu: „Prameny vlasů, prameny říčky, prameny časů, prameny z knížky…
Do nového školního roku vstupujeme s hotovou metodikou Společně s dětmi proti suchu, na které se podíleli průvodci i děti, díky tomu se naplnilo naše vysněné „učíme se životem“. Metodika se šíří do dalších škol. Vychází první školní časopis PRAK (PRameňácké AKtuality). Školní sbor dětí, rodičů a průvodců má 1. veřejný koncert. Pořádáme 1. školní ples.
Po devíti letech se stěhujeme z Rousínova do Vyškova, kde nacházíme nová místa, nové možnosti, potkáváme nové lidi a jsme vděční za to, jak je Vyškov, především díky lidem, kteří nám pomáhají, příjemným místem pro život Pramenů. Ve Lhotě u Vyškova otevíráme naučnou stezku Jak poznám zdravou krajinu. Za projekt Společně s dětmi proti suchu získáváme v rámci galavečera Úspěchy, které spojují cenu od Fondů EHP a Norska. Na konci školního roku máme za sebou 10 let zkušeností a těšíme se na oslavu, při které poděkujeme a vstoupíme do nového desetiletí.
Hymna ZŠ Prameny
Společné plynutí
Ladíme?
Stejně jako voda v přírodě i naše škola nachází svou cestu – přizpůsobuje se, propojuje, dává život myšlenkám i lidem.